reklama
reklama

Potwierdzone przypadki #koronawirusa w Polsce: 1 470 879 | Zgonów: 35 253 | Wyzdrowiało: 1 222 782


Potwierdzone przypadki #koronawirusa w Zachodniopomorskiem: 70 222 | Zgonów: 1 100

Potwierdzone przypadki #koronawirusa w powiecie polickim: 4 340 | Zgonów: 47

Data aktualizacji: 23 stycznia 2021 roku, godzina: 13.30 | Kliknij i przeczytaj najnowsze dane


  • #Region
  • Opublikowano:

POLREGIO podpisało umowę na obsługę regionalnych połączeń kolejowych

Spółka POLREGIO będzie odpowiedzialna za obsługę regionalnych połączeń kolejowych na Pomorzu Zachodnim przez kolejne 10 lat. Marszałek województwa Olgierd Geblewicz i wicemarszałek Tomasz Sobieraj podpisali umowę z władzami kolejowej spółki. Zakłada ona zakłada utrzymanie rocznej pracy eksploatacyjnej na poziomie 5,8 miliona pociągokilometrów.

Obowiązująca aktualnie 4-letnia umowa zawarta została w 2016 roku i właśnie się kończy. Już w październiku ubiegłego roku zarząd województwa zachodniopomorskiego zdecydował o dalszej współpracy z POLREGIO. 8 grudnia podpisana została nowa umowa, która może obowiązywać nawet przez 10 lat. Dokument został bowiem przygotowany w wersji „5 + 5”, czyli z podziałem na dwa pięcioletnie okresy. Początkowo kontrakt obowiązywać będzie przez 5 lat, po czym województwo będzie mogło ocenić współpracę z przewoźnikiem i jakość świadczonych przez POLREGIO usług, a także przeanalizować sytuację na rynku i wtedy przedłużyć umowę o kolejnych 5 lat. Docelowo umowa ma uregulować zasadę współpracy na okres obowiązywania 10 kolejnych rozkładów jazdy pociągów, tj. lata 2021-2030.

– Przed nami wspólne 10 lat z POLREGIO, w trosce o podnoszenie jakości podróży – mówił marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – W dziesięciu minionych latach udało nam się bardzo dużo. Jako samorząd województwa zmieniliśmy flotę, zmieniliśmy standard w sposób przenoszący nas w XXI wiek. Zaczynaliśmy z pojazdami, które miały często po 50 lat, a dzisiaj mamy najnowocześniejszy tabor w Polsce – dodał.

Marszałek zadeklarował, że zarząd województwa chce, żeby standard obsługi był coraz wyższy, a pociągi nie tylko były punktualne, ale żeby były coraz bardziej przyjazne, chociażby rowerzystom. Przypomniał, że województwo chce też uruchomić projekt, nad którym pracuje już kilka lat, a więc Szczecińską Kolej Metropolitalną, która ma spowodować, że zainteresowanie tym pociągami będzie jeszcze większe.

Obok marszałka umowę podpisał wicemarszałek Tomasz Sobieraj. Ze strony spółki POLREGIO podpisy złożyli Artur Martyniuk - prezes zarządu, dyrektor generalny oraz Adam Pawlik - członek zarządu, dyrektor handlowy.

– Przede wszystkim chciałbym podziękować panu marszałkowi za współpracę. Dzięki panu marszałkowi, pani dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego ta umowa jest tak korzystna, tak dobrze służąca społeczeństwu. To jest pierwsze i najważniejsze. To jest służba publiczna, odpowiedzialność za obywateli, za mieszkańców, którzy codziennie jeżdżą do pracy, do szkoły, po zakupy – podkreśla Artur Martyniuk, prezes POLREGIO.

Martyniuk zwrócił uwagę, że nowa umowa oznacza miejsca pracy dla kilkuset pracowników spółki. Możliwe będzie rozwinięcie zaplecza, czy modernizacja taboru. Stwierdził, że dla POLREGIO jest to bardzo rozwojowy kontrakt, zapewniający nie tylko stałą pracę przewozową, ale i rozwój. Prezes liczy, że w ciągu tych dziesięciu lat coraz więcej składów będzie wyjeżdżać na poszczególne odcinki tras kolejowych. Codziennie uruchamianych ma być średnio około 240 pociągów.

Coroczna praca eksploatacyjna – na Pomorzu Zachodnim oraz w ruchu transgranicznym - została zaplanowana na poziomie 5,8 miliona pociągokilometrów. W wieloletniej prognozie finansowej zaplanowano na ten cel środki w łącznej wysokości 990 milionów złotych (średnio 99 mln złotych rocznie).

– Ta kwota budzi respekt – komentuje wicemarszałek województwa, Tomasz Sobieraj. – To jak do tej pory największa umowa, jeśli chodzi o świadczenie usług. – Wynegocjowanie tej umowy to wielka sprawa. I dużo szczegółów, które zaowocowały sukcesem. Dziesięcioletni kontrakt przyniesie stabilizację zarówno dla spółki POLREGIO, jak i dla województwa – stwierdza Tomasz Sobieraj.

Umowa przewiduje możliwość rozszerzenia współpracy w związku z uruchomieniem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (SKM), w ramach której powróci po latach kolejowe połączenie do Polic. POLREGIO zostanie również włączone do pracy nad planowanym wspólnym biletem.

Przewozy kolejowe organizowane przez Województwo realizowane są wyłącznie nowoczesnym taborem należącym do Województwa Zachodniopomorskiego. Tabor ten w liczbie 70 pojazdów zostanie wydzierżawiony POLREGIO, z obowiązkiem utrzymania na wysokim poziomie technicznym, na okres realizacji dziesięcioletniej umowy przewozowej. Już w styczniu 2021 roku do floty nowoczesnego taboru dołączą dwa pojazdy hybrydowe o napędzie spalinowo – elektrycznym. Pociągami regionalnymi, współfinansowanymi przez Województwa Zachodniopomorskie, podróżuje rocznie około 7 milionów pasażerów.

Autor: Jakub Siusta, Foto: Urząd Marszałkowski

Komentarze (0)

Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy

SKOMENTUJ ARTYKUŁ

  1. Komentujesz jako GOŚĆ, dlatego jesteś zobowiązany podać swoje imię lub nicka.
0 Znaki/ów
Załączniki (0 / 3)
Udostępnij swoją lokalizację