- Wiadomości
- Opublikowano:
Gmina Police: „Nie wybraliśmy dotychczas żadnego z proponowanych wariantów”
Dziś w Urzędzie Miejskim w Policach odbyło się spotkanie konsultacyjne z przedstawicielami mediów w sprawie planowanej budowy obwodnicy Polic.

na zdjęciu: (od lewej) zastępca burmistrza Polic Jakub Pisański, główny specjalista Grzegorz Łozynek
– Najważniejszy jest interes mieszkańców. – podkreśliła już na wstępnie Aneta Soprych-Kuśnierz, naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Pomocowych Urzędu Miejskiego w Policach. – Ta inwestycja zmieni miasto Police. – dodała Soprych-Kuśnierz.
Zastępca burmistrza Polic Jakub Pisański zaznaczył z kolei, że Gmina Police nie wybrała dotychczas żadnego z proponowanych wariantów.
– Czekamy na poważne opinie w tej sprawie. Planujemy drogę, która będzie miała 7 metrów szerokości, po 3,5 metra w każdym kierunku. Cały czas pracujemy nad koncepcjami i zastanawiamy nad innymi rozwiązaniami. – podkreślił Jakub Pisański.
Naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Pomocowych Urzędu Miejskiego w Policach podkreślała, że Gmina Police ogłosiła konsultacje społeczne, które potrwają 40 dni, a nie jak mówią przepisy prawa – dni 14.
Gmina Police jeszcze przed ogłoszeniem konsultacji społecznych opracowała plan działania, który zakładał, że w pierwszym etapie odbędą się konsultacje społeczne z mieszkańcami Polic, następnie nastąpi wybór optymalnego wariantu, ze zgodą wszystkich Interesariuszy, w kolejnym etapie zmiana zakresu wniosku o dofinansowanie, w końcowym etapie współpraca i partnerstwo w realizacji przedsięwzięcia.
– My potrzebujemy współpracy. Nie potrzebujemy niezgody. Pamiętać jednak należy, że nie ma przebiegu (obwodnicy Police – przyp. red.), która nie przyniesie szkody. – powiedziała Aneta Soprych-Kuśnierz.
Jak zgodnie potwierdzili zastępca burmistrz Polic Jakub Pisański oraz naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Pomocowych Urzędu Miejskiego w Policach Aneta Soprych-Kuśnierz spotkania z mieszkańcami zaplanowane zostały mniej więcej w połowie lutego.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Policach Andrzej Rogowski powiedział z kolei, że na spotkaniu z radnymi Rady Miejskiej w Policach, które odbyło się 12 stycznia – ustalono, że podczas styczniowej sesji Rady Miejskiej w Policach przedstawiona zostanie prezentacja, która w sposób czytelny przedstawi mieszkańcom poszczególne przebiegi obwodnicy Polic dostępnych aktualnie wariantów.
– Tak umówiliśmy się ze wszystkimi radnymi Rady Miejskiej w Policach. – podkreślił Rogowski.

Jak tłumaczył główny specjalista Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Urzędu Miejskiego w Policach Grzegorz Łozynek Gmina Police przy projektowaniu obwodnicy Polic i doprowadzeniu drogi do węzła Police planowanego Zachodniego Drogowego Obejście Szczecina musi uwzględnić transport kołowy, który zostanie wygenerowany z powstających fabryk na terenie północnego Szczecina.
Jednym z głównych założeń Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego przejeżdżającego przez centrum miast Szczecina i Polic, a także zaspokojenie rosnących potrzeb transportowych Grupy Azoty oraz ich planów rozwojowych.
Przypomnijmy, że w 2024 roku firma Vestas rozpocznie na Skolwinie produkcję elementów turbin wiatrowych, które mają posłużyć m.in. do powstania pierwszej na Bałtyku polskiej morskiej farmy wiatrowej „Baltic Power”. Firma ma zatrudniać około 600-700 pracowników.
– Transport z fabryk zlokalizowanych w północnej części Szczecina pójdzie albo przez miasto Police, albo przez wybudowaną obwodnicę Polic. – podkreślał Pisański. – My musimy zaprojektować obwodnicę w taki sposób, aby uwzględnić ruch w tym rejonie za 20 lat. – dodał.
Zastępca burmistrza Polic przypomniał, że dziś ciężki transport kołowy porusza się m.in. ul. Wojska Polskiego czy ul. Nadbrzeżną w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej.
– Przy wariancie żółtym najbliższa odległość od zabudowań będzie wynosiła około 150 metrów, natomiast przy wariancie niebieskim około 50 metrów. – tłumaczył Jakub Pisański.
Na koniec Aneta Soprych-Kuśnierz raz jeszcze podkreśliła, że będą spotkania z mieszkańcami, bo takie zostały zaplanowane. Ponadto dodała, że budowa obwodnicy Polic to ogromna szansa na miasta i nikt nie ma w tej sprawie żadnych wątpliwości.
Przypomnijmy, że Gmina Police na ogłoszenie przetargu ma 9 miesięcy, natomiast termin zakończenia prac przypada na 31 grudnia 2026 roku. Na realizację obwodnicy Police otrzymały 245 milionów złotych dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych, natomiast wkład własny wyniesie 5 milionów złotych.
Artykuły Powiązane:
Mieszkańcy mówią NIE dla "żółtego" etapu obwodnicy Polic
Autor: Gracjan Broda, Foto: Gracjan Broda